Pacing skola för dig med ME kp:3

Kommentera
 
 
 
Om du läst kp:1 & 2 så har du säkert insett att Pacing kommer kräva en hel del av dig!
Kanske funderar du över om det är värt besväret? Det skulle kräva mer planering och disciplin, kanske känns det som om din ME redan begränsar dig allt för mycket!
 
Kp:3 kommer handla om vad Pacing kan göra för dig!
Vi skall se att det ger stabilitet, kontroll, anpassning och hur det hjälper dig att fokusera på återhämtning.
 
 
 
Stabilitet
 
-"Pacing hjälper dig att ta jämnare steg genom din sjukdom och gör det lättare att uppnå en stabil och realistisk aktivitetsnivå som du kan behålla utan alltför många destruktiva konsekvenser."
 
ME sjuka kämpar ofta med frustration över att sjukdomen svänger mellan bra och dåliga dagar.
I bland känner man sig lite bättre, då är det ofta så att man försöker kompensera det sämre dagarna genom att göra för mycket. Det blir en ond cirkel det är negativt  för förbättringsprocessen och jätte frustrerande att leva med.
Det här kallas "aktivitetscykeln" det är så lätt hänt att man faller in i den 
 
 
Aktivitetscykeln 🔄
 
😀En bättre dag leder till ➡️
 
 😅 Över aktivitet det ger ➡️
 
😖Ökad trötthet + mer symptom ➡️ 
 
 😴Det kräver förlängd vila ⬆️🔄
 
Bryter du inte mönstret är det lätt att hamna i en ond cirkel!
 
-" nu för tiden planerar jag mina dagar och veckor. Tidigare använder all min energi bättre dagar eftersom jag kände att jag ville passa på och göra saker bara för sakens skull. Men det slutar alltid med att jag låg i sängen i flera dagar efteråt"
 
 
 Kontroll
 
 Att leva med ME kan kännas som att sitta i en berg-och dalbana som man helt tappat kontrollen över. Ditt liv vänds upp och ner. Pacing hjälpa dig att ta kontroll över din hälsa, förbättra ditt självförtroende samt minimera det oförutsägbara.
 
När du förstår och accepterar dina begränsningar kan du börja planera bättre.
🔹Då kan du hålla din aktivitetsnivå inom rimmliga gränser!
 🔹Du undviker förlängd återhämtning!
Dessutom är det mer troligt att du klarar att genomföra det är du planerar utan att du bli försämrad!
 
 
 
 
Anpassning
 
Pacing  ger dig större förståelse för din sjukdom. 
Med ME i kroppen kan du inte längre köra på tills du tvingas sluta på grund av utmattning eller andra symtom!
Du måste lära dig att bättre disponera din energi.
 
 
 
Fokus på återhämtning
 
🔹Men när du lär dig balansera aktivitet och vila uppmuntrar du kroppens egna återhämtningsförmåga!
🔹 För att må bättre måste du acceptera din sjukdom, förstå hur den fungerar, och börja följa en realistisk plan för ditt tillfrisknande! 
 
 
 
 
Här kommer 3 personers citat, med erfarenhet från ME & Pacing.
 
-" Med den här sjukdomen slutar din kropp att fungera som den brukar. Man måste lära sig att sluta pressa sig själv för att kunna få mer energi det fungerar helt enkelt inte längre. Man tvingas också lära sig att kunna säga "nej" och istället tillbringa mer tid med passivt lyssna istället för att prata, vila istället för att göra saker, titta på istället för att själv delta.
Man behöver helt enkelt gilla läget istället för att försöka förändra världen."
 
-" Det är svårt att aldrig kunna göra så mycket som man skulle vilja. Jag vill också kunna ta del av det roliga: sporta, jobba intensivt, uppnå saker och festa med mina kompisar. Framför allt har jag en djupt rotad vilja att behaga andra genom att göra en insats, oavsett om det är socialt, på jobbet, eller på fritiden. Att säga "nej" är väldigt svårt!
 
-" För mig handlade mycket om att hålla mig till mina begränsningar.
Jag brukar alltid försöka göra lite mindre än vad jag tror att jag skulle klara av.
Pacing kan vara svårt att följa, med med tiden har jag blivit bättre på det. Och eftersom jag har märkt fördelarna med det uppmuntras jag att fortsätta. Jag märker att jag klarar av att göra mer. Det känns som jag nu långsamt börjar bli bättre"
 
 
 
-"Ja, jag ( Lisali ) jobbar på med min Pacing.
 Jag har också tvingats inse att det kommer krävas mycket mer av mig en jag trodde!
Jag kommer behöva planera mer i detalj, och verkligen tänka över vad jag är villig att lägga min energi på.
När jag såg exemplet med aktivitetscykeln var det en bekräftelse på vad jag gör för fel. Det är lätt att ta ut sig de bra dagarna bara för att sen stupa! 😖 Det är inte värt det!
 Så nu kommer jobba hårdare med Pacing
Nästa kapitel ska vi se på om det finns bevis för att det verkligen hjälper!
 
 
Hoppas det här kapitlet har varit till hjälp och uppmuntran, fortsätt jobba och lägg gärna in en kommentar!
 Vi kämpar tillsammans!💞
 
 
 
 
 Varma kramar
 
🦋🦋🦋
 
 
LisaLi