Bryt smärtsignalerna!

Ja, nu var det ju smärta vi skulle fortsätta prata om.

 
 
Tråkigt ämne måste jag säga, men dock så viktigt eftersom kronisk smärta belastar 1 av 10 Svenskar.
 
Det finns ca 40 000 som har ME i Sverige,
M står för muskelsmärta och E för encefalomyelit är en inflammation i hjärna och ryggmärg.
 
Muskelsmärta och muskelinflammation är mycket lätt att dra på sig då man efter minsta ansträngning får en onormalt hög mjölksyra i musklerna.
 
Så här står det att läsa om muskelinflammation:
När muskeln blir överansträngd bildas mjölksyra, och om belastningen inte avtar kommer så småningom en inflammatorisk process att sätta igång. Inflammationen gör att du får ont, vilket i sin tur medför ökad spänning i muskeln , och en ond cirkel har uppstått, som det är viktigt att bryta.
 
Som ME sjuk drar man som sagt på sig mjölksyra vid minsta ansträngning, musklerna är spända och stumma.
Detta ger inflammation och smärta.
Och då drar man på sig en hög andra bekymmer på automatik,
Sömnstörning, magont, stelhet, obalans, isolering, och blir du inaktiv kommer du försvagas ytterligare och lättare få ont!
Att ha ONT kan också påverka dina relationer.
Både med andra och dig själv.
Du kan bli deppig....
 
Så hur gör man?
 
Smärtstillande läkemedel kan hjälpa dig att stå ut. Men det är vicktigt att komma ihåg att det inte hjälper mot det bakom liggande problemet.
Du behöver hitta redskap för att ta bättre hand om dig själv
 
1.) Visa omsorg, vila, ta väl hand om dig själv.
 
2.) Hitta gränser utan att gå över din egen smärttröskeln.
 
3.) Samla bra dagar.
 
4.) jobba på att återställa basal hälsa, struktur i tillvaron, regelbunden sömn.
5.) Avkoppling varvat med mental aktivering och social gemenskap.
6.) Fysisk träning, professionellt ledd träning på mycket låg nivå om du har ME (så du inte förvärrar dina symtom)
 
Att få inkommande intryck/ signaler stimulerar hjärnan, det i sig är smärthämande eftersom det bromsar, stör smärt signalerna som annars ständigt singnalerar och drar ihop muskeln.
 
Ett forskat område är mindfulness metoden, där man uppmanas att fokusera på nu ett, med hjälp av andningsövningar.
Forskare har uppmätt att smärt signalerna/ smärtupplevelsen minskar.
 
Vad andvänder jag?
Det skall jag berätta mer om i morgon...
Kanske kan du vara hjälpt av något av tipsen!
 
🌼🌼🌼
 
Kram Lisali
 
 
 

Kommentera här: