Pacing skola för dig med ME kp:2

Kommentera

 

Kp:2 Pacing 

 

I kp:1 Fick vi lära oss grund kunskap.

 Pacing innebär att du har balans mellan aktivitet och vila, vi lärde oss att det kräver planering.

För att förstå hur viktigt det är med Pacing behöver du vara insatt i ME problematiken.

ME är en kronisk sjukdom som påverkar många system i kroppen, och deras funktioner.

Huvudsymptomet vid ME är en känsla av utmattning, den är väldigt annorlunda gentemot vanlig trötthet.

Mycket enkla fysiska eller mentala uppgifter kan utlösa svår utmattning, det kan slå till direkt eller inom en till två dagar.

Utöver utmattning har du:

🔹Sjukdomskänsla, illamående 

🔹Svullna körtlar, ont i halsen

🔹Smärta, muskelvärk 

🔹Sömnsvårigheter

🔹Matsmältningsproblem 

🔹Minnes- konsentrationsproblem

🔹Överkänslig för ljud och ljus

🔹Påverkan på immunförsvaret

🔹Påverkan på nervsystemet

 
 

Hur behandlar man ME?

Det finns ingen enskild medicin som hjälper, läkare behandlar symtom ex:

Värk= Med smärtstillande

Sömnsvårigheter= Med sömntablett 

Hjärntrötthet= Med B12 & folsyra 

Pacing är inte ett alternativ till medicinsk behandling utan ett komplement!

Du kommer märka att pacing hjälper dig att hantera konsekvenserna av din sjukdom och öka möjligheten till förbättring!

 

 

Pacing är balans mellan aktivitet och vila.

Vad räknas som aktivitet?

🔹Mental aktivitet

🔹Emotionell aktivitet

🔹Fysik aktivitet

Målet är att du skall bli medveten om dina egna begränsningar, och planera så du kan använda din energi optimalt!

 

 

Tänk så här,

Här kommer fyra citat från RME's broschyr Pacing för personer med ME sid.5

Kp:2 Pacing  

"För att bättre förstå vad pacing innebär kan du tänka dig att den energi du har är som ett mobilbatteri. Använder du upp hela batteriet på en gång, blir du tvungen att vänta på att det ska laddas upp på nytt innan du kan anvnända det igen. Men om du istället bara andvänder en del av batteriet, och dessutom med jämna mellanrum gör nya uppladdningar, kommer ditt batteri alltid vara redo för att användas. Om du hushåller med din energi genom omväxlande aktivitet och vila ökar chansen att du kan göra det du vill."

 

"Pacing ger dig inte fria händer att pressa dig igenom aktiviteter, för att vila och återhämta dig efteråt."

"Det är heller inte ok att klämma in så många aktiviteter som möjligt på morgonen och sen sova hela dagen och kanske nästa"

"Det blir också fel om du sparar energi hela dagen för att sen ta ut dig fullständigt under kvällen"

 

Kom ihåg! När vi tillämpar Pacing strävar vi efter      balans mellan vila och aktivitet!

Så här säger en ME tjej;

-"Jag försöker medvetet anstränga mig för att balansera jobb, vila och fritid inom ramarna för min ME. Det har blivit en livsstil och kräver en stor portion tålamod. Fördelarna med Pacing har dock varit av avgörande betydelse för mig."

När du inser att ME kan förstöra varje sida av livet vid en försämring. Motiverar inte det dig till att jobba extra hårt med pacing?

För mig är det så!

Under en försämrings period förlorar jag all min kraft, livet sätts på paus. Tänk om jag kan slippa fler så djupa skov?
Och stoppa försämringen?
 
Balans=Bromsmedicin 
 
 
Läxa:
 
Fundera noga på om du är beredd att ta kontroll över din ME!
Du måste inse att det kommer kräva att du avstår lite av det lilla du gör idag. 
Men du kommer på sikt må bättre, och sakta kunna öka på dina aktiviteter.
 
 
 
 

Målet är att vi ska ladda vårt batteri innan det töms!

Vi måste känna efter hur länge och hur ofta vi behöver ladda om!

Vi har nu börjat beröra aktivitetscyklen. 

För mig betyder Pacing just nu att jag skall ha:
📍Bättre planering
📍 Tv förbud
📍Beställt arbetsstol
📍Ta bort grönsaksland ( stress )

Hur går det för dig?

Vilka beslut skulle gynna dig i din situation?

Längst upp på sidan kan du lämna kommentar😊 
 
 
Lycka till
 
🦋🦋🦋
 
Varm kram Lisali