Pacing skola, för dig med ME! Lektion;1

 

Vad är Pacing?

 Har du svår ME läs bara den feta texten, den räcker för att du skall förstå huvudtankarna runt Pacing i Kp:1 och sakta kunna vinna mer energi!
 
Enkelt uttryckt handlar det om balans.
Balans är något vi alla
behöver ha i vårt liv, mellan aktivitet och vila.
Om du inte har det riskerar du att bli överbelastad och sjuk.
 
Om du är sjuk är det extra vicktigt att ha balans, så du får tid för återhämtning.
 
Den aktivitet som du med ME sliter med för att klara, är troligen ingen aktivitet en frisk ens reagerar över!
En frisk benämner den kanske inte ens som en aktivitet. Då den inte kräver något särskilt från dem.
 
Därför är pacing så otroligt svårt.
Kraven från omvärlden är oftast för höga, att förstå ME fullt ut tar tid även för en hängiven anhörig.
Råd från läkare, sjukgymnaster, försäkringskassan är ofta missriktade då kunskapen även hos dem är låg.
 
Dina egna krav grundar sig ofta på hur du var som frisk, din önskan att vara frisk lever kvar.
Vilket är bra, du måste tänka positivt! MEN och det är ett stort MEN du måste lära dig att ta in din nuvarande situation och anpassa aktiviteter och måsten efter det.
Inte efter hur du vill att det skall vara!!!
 
Upp till detta drunknar du i
din sjuka kropp, och alla symtom på överbelastning och hjärntrötthet.
Vilket gör det svårare att hitta balans,
du ligger liksom alltid på minus hur du en gör.
 
Därför behöver du med ME/jag verkligen försöka jobba med Pacing och Balans på allvar.
 
För Pacing ger dig kontroll över din ME, istället för att din ME kontrollerar dig.
 
Jag vet inte hur du känner för den tanken?
För mig känns den klok och självklar.
Nödvändig! Om jag skall ha en chans till en bättre vardag och ett friskare jag.
För det är mitt mål!
 
Därför kommer jag nu lägga upp en kurs i Pacing här på bloggen. 
Jag kommer dela upp den i avsnitt.
Jag kommer själv genomgå kursen och dela med mig av min erfarenhet.
 
Lektion 1
 
📌Fundera över vad Pacing betyder?
📌Hur kan det hjälpa dig?
📌Gör ett vecko schema, tillåt inte tid till fler aktivitete en du klarar utan att försämras.
📌Planera in vila varje dag mellan aktiviteter, utgå hela tiden från dig själv.
📌Fundera över när du får utmattnings symtom?
📌Avbryt när du känner första känslan av trötthet även om hjärnan säger; -"bara detta med, bara lite till"
Är du matt efter 10 minuters aktivitet så är du det, Vila!
 
📌Det är bara du som vet hur din kropp reagerar, lyssna på den.
Var rädd om den...då främjar du läkning.
Du blir troligt vis aldrig som innan, få blir friska vid ME.
Men varför inte främja läkning så gott det går, forskning visar att Pacing motverkar försämring.
 
 
Jag kommer grunda
Pacing-skolan på kunskap framtagen av experter.
"Action for ME"
RME
 
Men dela upp den i små kapitel,
lägga in funderingar och egen erfarenhet.
Jag genomgår själv skolan i samma tackt som jag skriver ner den.
 
Har du ME?
Jobbar du med Pacing?
Kommentera gärna, och dela egna tankar.
Vilket tänk funkar för dig?
 
Jag har fått rådet att jobba med Pacing i flera år, men har inte jobbat på det tillräckligt.
Jag utmattas varje dag.
Därför skall det bli mig ett nöje att se om det här funkar när jag verkligen går in för det.
 
 
Så ta det varligt, var rädd om dig!
 
Kram Lisali
 
 

En erfaren ME tjej säger följande:

-"Mitt bästa råd till dem som försöker lära sig att balansera aktiviteterna är att vara uppmärksam på kroppens signaler. Sedan jag blev sjuk har jag ägnat mig mer åt spirituella saker som yoga och meditation, när kroppen tillåter. Det är viktigt att tro på att du kommer att bli frisk så småningom och att du tillåter dig själv att göra roliga saker, planera in sådant som du kan se fram emot. I takt med att jag blir bättre känner jag hur mitt liv fylls av solsken igen"
1 Tove:

skriven

Tack för inspirationen!

Jag ser fram mot att följa denna pacingskola!

Svar: Kul att du hänger på, hoppas och tror att vi kan får bättreBalans i livet, och mindre utmattning! Skriv gärna
hur det fungerar för dig👍🏻 Kram Lisali

blommaiasfalt.blogg.se

Kommentera här: