Pacing skola, läxa till lektion 1

Kommentera
  
 
🔸Obs! Vill påminna dig som är svårt mentalt trött, det räcker att läsa text i fet stil, för att förstå huvudtankarna!
 

Pacing; Läxa till första lektionen!

Nu är det dax att börja jobba med pacing på allvar för mig.

För att klara av att göra det delar jag in lärdomarna i lektioner och läxa på det, för det är först när man praktiserar sin kunskap som den börjar funka!

Läxa 1 var;

📍Fråga dig själv vad Pacing är och hur det kan hjälpa just dig.

Mina funderingar sedan lektion 1 har varit;

-"Pacing är att balansera tillvaron. Skulle jag lära mig att ha balans mellan aktivitet och vila, kan jag lättare hantera min sjukdom."

-"Jag tar kommandot över M istället för att hon kommenderar mig!"

📍Gör ett vecko shema;

-"Till att börja med bytte jag kalender, så att jag får ett tydligare upplägg, behöver ett månads schema och ett veckoschema som ligger framme på köksbänken. På så sett får jag en bättte överblick över aktiviteter, och kan då planera in den vila jag behöver före och efter."

 
 🖊📚📈📅📉📚✒️
 
 

📍Planera in vila mellan aktiviteter, avbryt vid utmattning.

-"De är det svåra, som regel pressar jag mig att göra mer än jag klarar. Det ligger i min natur! Jag vill så mycket och helst ska det ske nu!"

Men genom att tänka på balans och samtidigt inse att det är en svaghet hos mig så blir jag medveten. Och då blir det lättare att stoppa mig i tid. Plus att familjen påminner.

-"Vila nu annars deckar du!"

🔹Till,ex; När jag diskat kan jag känna mig matt, av varmvatten och skrammel. Så då bestämmer jag mig för att det är OK att vila, jag tar ett glas kallt vatten. Jag sitter ner och njuter av det, orkar jag sedan fortsätta en stund till i köket gör jag det. Annars blir vilan förlängd.!

🔹Ex:2 Jag har beställt en köksstol, arbetsstol som jag ska sitta på i köket, på så sätt spar jag energi när jag grejar.

🔹Ex:3 Jag har valt att ha Tv förbud under Mars månad.

-"Vill jag få en piggare hjärna måste jag sluta med sådant som uttröttar extra mycket."

-"Tv med ljud och ljus är jätte jobbigt för mig, Hjärntröttheten gör att jag måste ha lågt ljud, måste undvika filmer, serier med snabba bildsekvenser och med på lagd musik."

-"Musik & radio är tyvärr tortyr för min hjärna."-"Undviker butiker med ljud, och har öron proppar i ständig beredskap.."

-"Så varför sitter jag vid en Tv?" -"Socialt med familjen, ja! Men korkat!" -"Jag blir ju bara trött..."

(Mental hjärntrötthet , pga kognitiv svikt)

🔹Så mina lärdomar från lektion ett är:

📍Jag behöver jobba mer på min balans.

📍Jag behöver påminnas.

📍Jag har skaffat mig en bättre kalender som är anpassad för Pacing, med överblicks blad på månaden och på hela veckan.

📍Jag vilar mellan kortare aktiviteter. Det är Ok!

📍Jag har beställt en arbetsstol, till köket för att spara energi.

📍Jag har valt att sluta se på Tv under Mars månad för att sänka min hjärntrötthet.

Fungerar det blir det permanent.

📍Jag inser att jag måste prioritera min energi, vill jag till;ex orka blogga då ryker Tv'n.

🔹Jag måste göra stränga val!

Hur dina lärdomar ser ut, kan bara du avgöra!

Men genom att verkligen fundera över dina resurser kan du prioritera din energi och göra val som gynnar dig i längden.

-"Hoppas detta kan inspirera dig till att hitta en bättre vardag i ditt eget liv!"

Många varma kramar

🦋🦋🦋

Lisali 

 Ps: Fortsätt följ min resa med Pacing skolan, snart kommer lektion; 2

 
RME Citat Action for M.E -"Nuförtiden planerar jag mina dagar och veckor. Tidigare andvända jag all min energi vid bättre dagar eftersom jag kände att jag ville passa på att göra saker bara för sakens skull. Men det slutade alltid med att jag låg i sängen flera dagar efteråt" 
 
Kp:2 Vad vi kan lära av aktivitets cykeln?
Varför måste vi planera?
 
🖋📈📉✒️

Har du börjat med Pacing?

Dela gärna med dig av din erfarenhet!💞