Ny grön utmaning!

 
Innan vi kommer till utmaningen tror jag att det är bäst att jag ger dig lite bakgrunds fakta.
Jag är utredd av läkare och har via dem fått den hjälp dom kan ge som D-vitamin, kalk, folsyra, B12, LDN, och Q10. 
 
Jag har ochså bearbetat min sjukdom, jag mår idag så bra som man kan på insidan.
Men trotts den hjälp jag fått har min ME inte blivit bättre, och mitt senaste MS liknande skov blev en väckarklocka. 
(Jag blev på riktigt rädd för vad en försämring faktiskt innebär.)
 
Jag har bara ett liv, och denna vintern har jag mestadels vilat och vilat och vilat.
Ni som känner mig träffar oftast min familj utan mig, men vid något tillfälle dyker jag upp sminkad och klädd kanske uppfattar du mig då som pigg? Men däremellan har det varit ovanligt många sjuka dagar med ovanligt lång återhämtning...
 
Måste det vara så? Eller kan jag påverka min vardag?
 
Det är den frågan som tvingar mig
till förändring!
 
 
 
 
 
 
Nu till nästa utmaning!
 
 
Målet är att må bättre och få bukt med inflammation i kroppen.
 
Jag och många ME sjuka dras med muskelinflammationer och En sjukdom som går i skov. Oftast kommer skov i samband med en överansträngning. 
 
Problemet är att en kropp behöver träna för att inte försvagas. En svag kropp löper risk för muskelvärk och spända inflammerade muskler.
 
Men en ME sjuk kropp blir sjukare vid träning...,
Och nej det är inte ett påhitt!
Den blir faktiskt det, jag har själv tränat med hjälp av sjukgymnast i tre olika perioder. Vid två av dem fick vi avbryta pågrund av att jag insjuknade i svåra skov och hamnade på sjukhus. Tredje gången utlöstes en försämring, jag är kvar på det läget en idag.
 
Så att träna vid ME är inget som insatta ME läkare rekommenderar.
 
 
Men själv går jag även till en Neurolog för min MS, han förstår ME. Han vill att jag hittar min gräns för träning. 
 
-"Tränna ryggmusklerna, bröstkorgen 2 minuter om dagen med TNS"
-"Du behöver upprätthålla din muskleratur för att inte försämras. Din hållning är inte bra, du måste hålla upp kroppen bättre för att din värk inte ska bli värre"
 
Vi hade ett långt och fint samtal, han förstår risken med att pressa en sjuk kropp!
 
Han förstår ochså risken med att inte ta hand om en sjuk kropp!
 
Så vad ska jag göra?
 
Jag har bestämt mig för att ge min trötta kropp så bra förutsättning som möjligt.
Så att jag på sikt kan träna och stärka mina muskler utan att försämras.
Alltså inom min egen gräns utan att försämras!!
 
( Träna läs: TNS, EMS & super korta promenader, stretching, lätta övningar i mycket försiktig takt. )
 
Så för att städa inflamationsrisken så kommer jag städa i kosten och stärka immunförsvaret!
 
 
In med mer grönt!
 
Till att börja med byter jag frukosten mot en nyttig smooti och byter grädde och mjölk mot havre produkter.
 
Som tur är gillar jag grönt, 
kommer lägga ut lite förslag på goda recept som jag prövar mig fram till.
 
Men saken är den att jag kommer läsa på allt eftersom. Har ju svårt att ta in ny kunskap!
Har du tips på bra mat eller tips på vad man skall undvika tveka inte skriv en rad.
 
Som sagt nytt mål kräver ny kunskap!
Målet är en starkare och friskare kropp som tål viss träning och håller längre👍🏻
 
Kan jag nå detta målet?
Det vet jag inte, men att ge mig själv bra mat är en bra början.
 
Ps: Jag prata med en tjej som har både ME och MS, hon har med hjälp av kosten kommit en bit påväg och blivit lite starkare.
Många med ME har monterat ner bit efter bit av sina friska liv även jag. Men tänk om kroppen blir stärkt så att vi istället kan lägga till...en liten bit i taget.
 
Skulle inte det vara fantastiskt?
 
Jag brukar säga att jag är nöjd så länge jag inte blir sämre, men ärligt hur kan jag 
vara det med så många dåliga dagar?
 
 När är botten nådd?
 
Varm Kram 💓
 
Lisali
 
💡Vad tror du kan vi bli något starkare av kosten?
 
 

Lever jag i förnekelse?

 
 
Ja, det var frågan som jag ställde till min KBT terapeut.
 
 
 
 
 
Det har hänt att jag träffar en bekant på ett kalas & den berömmer mig för att tagit mig dit, var på  jag känna mig lite frågande?
 
Missförstå mig rätt det är jätte fint att få frågan och omtanken.... men det är som om jag inte riktigt hänger med.
 
Antagligen syns det, jag ser säkert ut som ett levande fråge tecken var på personen säger;
-"Blir du inte sjuk imorgon, det måste vara ansträngande att vara här!"
 
Ja ha....(du menar det!) Jo det är klart att jag kommer vara sjuk imorgon.
 
Då inser jag att personen frågat mig om min kroniska sjukdom, den jag alltid släpar runt på
och som jag har för stunden har glömt bort... eller inte lyckas koppla ihop med frågan.
 
Hur kan jag glömma M? 
 
 
 
 
 
 
 
Så min fråga till terapeuten var;
 
-"Är det någon sorts förnekelse?"
 
-"Vad är det för fel på mig?"
 
-"Hur kan jag där och då glömma att jag är sjuk?"
 
-"Så pinsamt!"
 
Hon svarar;
-"Du glömmer inte du vet mycket väl att du är sjuk, men du väljer att ha ditt focus på det friska.
-"I dina ögon är du Lisa o inte en sjukdom."
 
-"När du gör något trevligt är du först och främst Lisa, fru, mamma, kompis, & vän sjukdomen har en underordnad
roll i din värld."
 
-"Det är just det som gör att du håller ditt humör öppe, du vet mycket väl att du är sjuk och du anpassar dig varje dag och timme runt det faktumet, med det definierar inte dig som person."
 
-"Motsatsen är en person som är sin sjukdom.
Sjukdomen är den roll man har och är, självbilden blir begränsad utefrån sjukdomen."
 
-"Du är ett exempel och ett föredöme i att hantera din livssituation så bra som möjligt"
 
-"Det är inte förnekelse, du har högre värden i ditt liv som du utgår ifrån därför låter du inte sjukdomen ta över din inre värd."
 
-"Det är ett val du gör att inte låta det negativa ta över, så nej du är inte galen eller glömsk.."
 
Jag blev rörd av hennes iakttagelser av mig som person, speciellt eftersom många tror att ME är själv förvållat och kan botas med rätt tankar.
 
Då är jag alltså inte galen eller glömsk!
 
Så skönt!
 
 
Så om du frågar mig hur jag mår på ett kalas bli inte förvånad om jag svarar:
 
-"I dag mår jag bra, och du?"
 
( Vad jag inte nämner är att jag vilat i två dagar bara för att ta mig utanför dörren.
Jag har duschat sminkat & klätt mig i omgångar,
jag har tagit B12 spruta & gjort vad jag kan för att samla kraft och energi till att vara
jag för en stund.
Jag vet att det kommer ett straff efteråt med sömnlöshet, värk och flera dagars vila. Men just nu glömmer vi allt det och bara njuter av nuet! 
 
 Så hur är det med dig?
 
Hur går det på jobbet?
 
 
 
 
 

Varm kram
 
Lisali
 
Ps; Önskar er alla en fin dag! 🤗
 
 

Fyra enkla tipps!

 
 
 
Här skall du få fyra enkla tipps som hjälper dig att vätska upp i tid!
 
📍1: Gör ditt vattendrickande enkelt och gott!
 
För mig innebär det en kanna på köksbänken med rumstempurerat vatten med en skivad citron för smak.
 
💡Välj det som läskar dig is, citron, gurkskivor, myntablad kolsyra...
 
 
 
 
📍2: Välj ett stort favorit glas gärna på 4-5 dl, låt det följa med till soffan, sängen & bordet drick upp innan du går därifrån.
 
📍3: Ladda ner en gratis app så kan du enkelt följa mängden du dricker under en dag.
Exempel är: Dricka mer vatten & AquaUp
 
📍4: Börja dagen med ett stort glas vatten!
Själv försöker jag få i mig 1,5 l innan kl:14, om jag sedan dricker ett glas vatten till maten o en kopp te på kvällen hamnar jag på ca 2 l per dygn 
 
Enligt min app skall jag få i mig 2,3 l ink kaffe och te, soppa mm. Det ger mig en ungefärlig mängd på ca 2 l som känns bra för mig.
Men mängden som experterna förordar variera, det viktiga är att du inte har symtom på uttorkning.
 
💡Har du har haft nytta av vår 28 dagars utmaning #DrickMer? Vilken utmaning skulle det passa att följa upp med? Hur kan vi stärka våra trötta kroppar? Har du något Tipps? Skriv gärna en rad!
 
Varm kram 
 
Lisali
 
blommaiasfalt@gmail.com