11 skäl som motiverar vätskebalans!

 
Kroppen behöver vätska för att fungera optimalt!
 
 Frågan är om du får i dig tillräckligt med vatten varje dag?
 
Om inte,
 här är 11 skäl som bör motivera dig!
 
 #DrickMer
 
 
 
 
  •  Huvudvärk: Börja med ett glas vatten när du har huvudvärk, orsaken kan vara vätskebrist. 
 
  • Ökad hunger:  När du egentligen är törstig & uttorkad kan kroppen tro att det är mat den saknar. Glöm inte att dricka regelbundet!
 
  •  Torr mun: Du längtar efter ett tuggumi eller blir sugen på en läsk. Men det släcker bara törsten tillfälligt. Vatten däremot får dig att känna dig nöjd, och återfuktar munhålan. Drik vatten!
     
 
  • Torra ögon:    Rödsprängda och torra ögon visar att kroppen inte har tillräckligt med vatten i sig för att smörja ögonens slemhinnor och återfukta tårkanalerna. Om ögat är tort och svider, drick mer!
 
  • Torr hud: Kroppens största organ är huden! För att ta hand om din hud behöver du återfukta den utefrån med hudvårdsprodukter och fylla på med vätska inifrån! Hudceller som är välfyllda med vatten håller huden mjuk, fuktig och vacker. 
 
  •  Ömma leder:  Visste du att brosk och ryggradsdiskarna består av 80 procent vatten. Därför behöver vi fylla på kroppen rikligt med vatten för att våra leder ska kunna röra sig optimalt och absorbera stötar. Utan vätska i lederna blir de istället tröga och stela & det värker mer. Vi behöver vätska!
 
 
 
 
 
  • Förstoppad:  Vårt matsmältningssystem  behöver vätska för att fungera. Vatten hjälper kroppen att utnyttja fibrerna i maten & fibrerna i maten behöver vatten för att fungera i tarmsystemet. En del fibrer löser sig i vatten och underlättar matsmältningen. Andra är olösliga men suger ändå upp vätska så det kan passera tjocktarmen. För att detta skall fungera behöver du dricka!
 
  • Minskad urin mängd: faktum är att du behöver urinera mellan fyra till sju gånger per dag. Och din urin skall vara ljusgul om inte, drick mer! 

 
  •  Minskad muskelmassa:  Musklerna innehåller och behöver precis som diskarna mycket vatten för att fungera optimalt. Vatten är nödvändigt för muskelstyrka och uthållighet. ( En australisk undersökning av en grupp manliga idrottare visar att ju bättre vätskebalans idrottare har, desto längre tid ligger kolhydratdepåerna kvar i musklerna.) Dessutom minskar risken för inflammation och ömhet om du ger dina musklerna tillräckligt med vätska.
 
  • Lång återhämtning & utdragna infektioner:  Är tecken på att kroppen inte klarar av att rensa ut gifter från organen. Vid långvarig vätskebrist börjar organen stjäla vatten från andra ställen i kroppen. Det försvårar kroppens arbete och hämmar läkningen vid sjukdom. Vill du hjälpa din kropp att läka? Håll vätskebalansen!
 
 
  • Du känner dig utmattad: När du inte har tillräckligt med vätska i kroppen kan blodet inte syresätta dig optimalt. Inte nog med att muskler, leder & matsmältning inte fungerar din hjärna påverkas negativt. Din koncentrationsförmåga, koordinationsförmåga och reaktionstid försämras. Så när du känner du dig slö och okoncentrerad drick ett par glas vatten - det finns stor chans att det hjälper.

 
 
 
 
 
För mig har den här utmaningen gjort skillnad!
 
 
 På vilket sätt mår jag bättre?
 
Hur har jag ändrat mina rutiner?
 
Är februaris 28 dagars utmaning här för att stanna?
 
Svaren kommer inom kort😊
 
💡Om du inte själv har kommit igång med att dricka mer är ett tipps att börja varje dag med ett stort glas vatten.
 
Det gör skillnad😊
 
Varm Kram 
 
Lisali
 
 

Kommentera här: