Missnöje en energitjuv!

 
 
 
 
Missnöje= Älta klaga & gnälla utan att vara intresserad av råd och lösningar.
 
 
Vad ska vi göra för att undvika denna energitjuv?
 
Vi måste sluta med att beklaga oss över yttre omständigheter och andra människors beteende.
 
 
-”Å vad den bilen kör sakta”
 
-” Å vad han är tråkig!”
 
-”Hon gör aldrig något vettigt!”
 
 
Det är negativa påståenden som slukar energi och inte leder till något. 
 
Så låt inte missnöje & gnäll vara din roll!
 
Varför?
 
Därför att ingen mår bra av att utbyta gnäll, inte den som gnäller och inte den som lyssnar.
 
Båda blir dränerade på energi.
 
Vi har alla hamnat där någon gång men vill vi spara energi?
 
Låt bli!
 
Varför inte tala om något positivt?
beröm någon, ta fram glädje hos dig själv och andra.
 
Då sprider du energi!
 
💡Om du själv känner att någon i din omgivning drar ner din energi med missnöje och
gnäll, byt samtals ämne!
 
💡Om det inte fungerar ställ frågor som focuserar på lösning och inte på gnället i sig, då avbryter du det negativa och får din vän
att tänka till.
 
 
För är det något jag lärt mig från min ME
så är det att livet är för dyrbart för att 
slösas bort på nonsens.
 
Problem är till för att lösas..,
 
Hoppet och glädjen måste vårdas.
 
Det blir mycket tydligare när energin
inte går att ta förgiven.
 
Var rädd om dig!
 
Varm kram 
 
🦋
 
Lisali 
 
 

Egentid

 
 
Uppskattar du egentid?
 
 
 
 
Själv tycker jag det är fantastiskt när huset blir tomt, allt blir tyst och jag kan bara vara.
 
Egentid har blivit nödvändigt för att ladda mitt batteri med energi. 
Jag längtar efter tysta dagar, rum för egna tankar, skriva & läsa i lungn och ro
& framför allt tyst VILA!
 
För mig är det läkande!
 
Jag klarar inte längre av stimuli, det gör att mina behov ser annorlunda ut idag.
Det slår mig att jag anpassat mina krav
efter mitt behov.
Jag frågar min man hur det känns för honom att åka iväg utan mig med barnen?
 
-”Vi har kul, det är ok”
 
-”Känns det fortfarande jobbigt att jag inte är med?
 
-”Nej det gör det inte längre, klart det skulle vara roligt om du var med men du är ju hemma och väntar på oss & vi skickar bilder så det känns som du är med ändå.
 
Jag svarar;
-”Så konstigt är det acceptans?
För jag tänkte idag på att min sorg är borta över att stanna hemma.... jag känner mig inte längre utanför. Jag är nöjd och glad för att du tar hand om tjejerna och gör det jag inte klarar!
 
 
Så kom insikten..... Vi är ok med det nya ME livet... sorgen finns inte längre med i vardagen.
( även om den då och då gör sig påmind)
Livet är vad det är och vi gör det bästa av det!
För oss just nu, behöver mamman egentid för vila och återhämtning.
 Men familjen, Mannen och barnen behöver leva och utvecklas.
 
Vi har olika behov!
 
När vi kan acceptera det blir sorgen över min sjukdom inte så tung.
Familjen fortsätter att blomma & leva, och även jag bidrar med att samla växtkraft, glädje och energi. Vi är starka som ett team först när vi styrker varandra som individer.
Så att ge varandra utrymme för att ladda energi är väl det finaste vi kan göra för varandra?
 
Eller vad tycker du?
 
 
Bilder som jag fick skickade
till mig i helgen:
 
Pappa Pierre tog med Lilla T på BounceCamp med farbror och kusiner.
 
 
 
 
 
 
 
Dom avsluta med lunch på Max och köpte lördagsgodis, hem kom en mycket nöjd tjej och en pappa som höjts till hjälte nivå för dagen😊
 
 
 
 
 
 Själv passa jag på att bara vara!
 
Ta hand om dig❤️
 
Varm Kram
 
Lisali
 
 
 
 

Oro är en energitjuv!

 
 
Vad är Oro?
 
Oro handlar om rädsla, det är tankar som envist cirklar runt i huvudet. Oro stjäl energi, tröttar ut oss både i kropp och själ och ökar vår benägenhet att bli sjuka och deppiga.
Dessutom hindrar oro oss att leva i nuet 
efter bästa förmåga.
 
 
 
 
Oro för framtiden
 
-”hälften av allt du oroar dig för händer aldrig, den andra hälften häder ändå”
 
-”Ingen har genom oro kunnat lägga en enda dag till sin livslängd.”
 
Att oroa sig för framtiden äter alltså
mer energi än det ger!
 
Oro för de som varit
 
Oro i form av skuld och skam för det som har hänt, är motsatsen. Då lägger du din energi på då tid, på det som redan hänt.
 
Tänk efter vad gick fel och varför?
 
Kan jag göra något åt det?
 
Vad kan jag förbättra?
 
Förändra?
 
När du gjort vad du kan, släpp det!
 
-”Låt inte gårdagens problem äta morgondagens energi”
 
 
10 sätt att få kontroll över din Oro:
 
🗝 Fokusera på det du kan kontrollera
Oro för andras beslut tynger, speciellt i frågor som ligger utanför din kontroll. Ta ansvar för din del, släpp resten.
 
🗝 Lev i nutid
Sluta lägg fokus på det som varit (dåtid), lägg inte heller för mycket energi på det du har framför dig (framtid). Lägg istället fokus på att leva här och nu. Det hindrar dig från att slösa negativ energi på det som ligger utanför nuet.
 
🗝 Använd din fantasi positivt
 Din fantasi är ett utmärkt verktyg, den kan antingen bygga upp eller bryta ner.... ge energi eller ta energi. Innse att det är du som väljer!
 
🗝 Utveckla tacksamhet
 När du blir medveten och är tacksam för det som är bra i ditt liv, fokuserar du på det positiva.
Det ger dig en kännsla av balans.
Positiva tankar skingrar oro.
 
🗝 Hitta lösningar
 När du stöter på problem och bekymren hopar sig, låt inte oron ta över.
Gör en lista, tänk efter vad du kan du göra, bocka av allt efter som. När du ser att saker löser sig kommer du inse att du har makt över ditt eget öde.
 
🗝 Fråga om råd
Rådfråga någon du litar på.
Ta emot råd, se saken ur ett annat perspektiv.
Dessutom blir oron mindre när man delar den. 
 
🗝Ändra perspektiv
Fråga dig själv: Är det här livsfarligt? Vad är det värsta som kan hända? Kommer problemet alltid kännas så här? Är problemet kvar om en månad? Ett år, två år? Om du med hjälp av frågorna ser att problemet är mindre än du först tänkte, hjälper det dig att plocka ner oron till rätt nivå.
Men om Oron istället förstärks, om svaret blir: -”Ja det är ett allvarligt och långvarigt problem... Då ger svaret dig kraft och motivation att ta tag i problemet och leta lösningar.
 
🗝 Acceptans
Allt går inte förändra vissa saker måste vi bara acceptera, det är en del av livet.
 
 
🗝 Låt inte allt vila på dina axlar 
Bygg upp ett kontaktnät, med vänner och familj. Oron blir mindre när man är fler som kan dela bördan. Lär dig be om hjälp & råd och idéer. Lita på att det finns andra människor som också kan hjälpa dig, uppmuntra och stödja.
 
🗝 Var positiv
En positiv syn ger kraft och motivation och leder till förändring och lösning.
Det hjälper dig att vara mindre orolig.
 
~~~
 
 
Men är all oro verkligen av ondo?
 
Nej det är den inte när vi lär oss hantera den. 
När vi tar itu med vår oro tillåter vi inte oron växa och suga vår energi. Oron blir istället en motor som visar vägen.
 
Lärdomen är att inte lägga energi på
att passivt oroa sig!
 
 Kan det här stämma? Har vi nytta av att oroa oss mindre? Kommentera gärna!
 
💓💓💓
 
Varm kram 
  
Lisali
 
💡 Om du vet att någon av dina vänner har det jobbigt, varför inte skicka ett sms?
Din omtanke kan vara det som behövs för
att din vän skall orka dagen.
Dessutom mildras din egna
oro för vännen.