Oro är en energitjuv!

 
 
Vad är Oro?
 
Oro handlar om rädsla, det är tankar som envist cirklar runt i huvudet. Oro stjäl energi, tröttar ut oss både i kropp och själ och ökar vår benägenhet att bli sjuka och deppiga.
Dessutom hindrar oro oss att leva i nuet 
efter bästa förmåga.
 
 
 
 
Oro för framtiden
 
-”hälften av allt du oroar dig för händer aldrig, den andra hälften häder ändå”
 
-”Ingen har genom oro kunnat lägga en enda dag till sin livslängd.”
 
Att oroa sig för framtiden äter alltså
mer energi än det ger!
 
Oro för de som varit
 
Oro i form av skuld och skam för det som har hänt, är motsatsen. Då lägger du din energi på då tid, på det som redan hänt.
 
Tänk efter vad gick fel och varför?
 
Kan jag göra något åt det?
 
Vad kan jag förbättra?
 
Förändra?
 
När du gjort vad du kan, släpp det!
 
-”Låt inte gårdagens problem äta morgondagens energi”
 
 
10 sätt att få kontroll över din Oro:
 
🗝 Fokusera på det du kan kontrollera
Oro för andras beslut tynger, speciellt i frågor som ligger utanför din kontroll. Ta ansvar för din del, släpp resten.
 
🗝 Lev i nutid
Sluta lägg fokus på det som varit (dåtid), lägg inte heller för mycket energi på det du har framför dig (framtid). Lägg istället fokus på att leva här och nu. Det hindrar dig från att slösa negativ energi på det som ligger utanför nuet.
 
🗝 Använd din fantasi positivt
 Din fantasi är ett utmärkt verktyg, den kan antingen bygga upp eller bryta ner.... ge energi eller ta energi. Innse att det är du som väljer!
 
🗝 Utveckla tacksamhet
 När du blir medveten och är tacksam för det som är bra i ditt liv, fokuserar du på det positiva.
Det ger dig en kännsla av balans.
Positiva tankar skingrar oro.
 
🗝 Hitta lösningar
 När du stöter på problem och bekymren hopar sig, låt inte oron ta över.
Gör en lista, tänk efter vad du kan du göra, bocka av allt efter som. När du ser att saker löser sig kommer du inse att du har makt över ditt eget öde.
 
🗝 Fråga om råd
Rådfråga någon du litar på.
Ta emot råd, se saken ur ett annat perspektiv.
Dessutom blir oron mindre när man delar den. 
 
🗝Ändra perspektiv
Fråga dig själv: Är det här livsfarligt? Vad är det värsta som kan hända? Kommer problemet alltid kännas så här? Är problemet kvar om en månad? Ett år, två år? Om du med hjälp av frågorna ser att problemet är mindre än du först tänkte, hjälper det dig att plocka ner oron till rätt nivå.
Men om Oron istället förstärks, om svaret blir: -”Ja det är ett allvarligt och långvarigt problem... Då ger svaret dig kraft och motivation att ta tag i problemet och leta lösningar.
 
🗝 Acceptans
Allt går inte förändra vissa saker måste vi bara acceptera, det är en del av livet.
 
 
🗝 Låt inte allt vila på dina axlar 
Bygg upp ett kontaktnät, med vänner och familj. Oron blir mindre när man är fler som kan dela bördan. Lär dig be om hjälp & råd och idéer. Lita på att det finns andra människor som också kan hjälpa dig, uppmuntra och stödja.
 
🗝 Var positiv
En positiv syn ger kraft och motivation och leder till förändring och lösning.
Det hjälper dig att vara mindre orolig.
 
~~~
 
 
Men är all oro verkligen av ondo?
 
Nej det är den inte när vi lär oss hantera den. 
När vi tar itu med vår oro tillåter vi inte oron växa och suga vår energi. Oron blir istället en motor som visar vägen.
 
Lärdomen är att inte lägga energi på
att passivt oroa sig!
 
 Kan det här stämma? Har vi nytta av att oroa oss mindre? Kommentera gärna!
 
💓💓💓
 
Varm kram 
  
Lisali
 
💡 Om du vet att någon av dina vänner har det jobbigt, varför inte skicka ett sms?
Din omtanke kan vara det som behövs för
att din vän skall orka dagen.
Dessutom mildras din egna
oro för vännen.
 
 

Kommentera här: